Naše webové stránky používají cookies. Pomáhají ke správné funkci stránek a lepšímu uživatelskému zážitku. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Adventní skialp a ledy v Davosu

5 min čtení 20. 01. 2021

Pryč jsou ty doby, kdy hlavní slovo v předvíkendovém rozhodovacím procesu měla předpověď počasí, lavinovka a aktuální info o podmínce. Ať chceme nebo ne, letošní zimu se budeme muset řídit především cestovatelským semaforem.

V severních expozicích byl sníh boží

A prakticky ihned, když se objevila zpráva, že nás Švýcarsko od 14. 12. 2020 škrtá ze seznamu rizikových zemí, tak mi několikrát na messengeru pípla zpráva od různých odesílatelů: “Švýcaři to otevíraj, nepojedem?”. Nakonec se termínově i ideově protínáme s Michalem a ve čtvrtek odpoledne vyrážíme.

Volba padá na známé alpské středisko Davos. Tak známé a oblíbené, že jsme tu ještě ani jeden z nás nikdy nebyl. S cestováním do Švýcarských Alp mám spojené jedno – hrozná dálka. Kanton Graubünden, kde Davos leží, je ale úplně na východu země a cesta sem nám i s nákupem v berounské Bille zabírá z Práglu snesitelných sedm hodin (srovnatelné třeba s rakouským Tyrolskem nebo italskými Dolomity). Celkem třikrát s lehkou nervozitou přejíždíme hranice, ale po covidových kontrolách ani stopy.

První stoupání sezóny bolí jak čert

Návrat prašanového optimismu

V pátek ráno už lepíme pásy v sedle Flüelapass, kde máme v merku túru na zdejší dominantu Flüela Wisshorn (3 085 m). U auta je sice ještě stín a solidní kosa, obloha je ale jinak vymetená. Úvodní cikcaky jižním svahem od auta jsou místy ještě s příměsí kosůvky a trávy, jakmile se ale dostáváme v nadmořské výšce cca 2 400 metrů na sluníčko, sněhu přibývá a oběma je nám jasné, že dneska to bude super!

Vpravo Piz Linard 3 410 m, nejvyšší hora oblíbené Silvretty

Za celou túru nepotkáváme ani živáčka a je úžasné bezvětří. Prakticky nonstop šlapeme vlastní stopu a plnými doušky vychutnáváme ten bílý svět, který máme oba tak rádi. Jediné, kdy si oba trochu zanadáváme je finálový skalnatý hřeben, kde se po kolena hrabeme s lyžemi na zádech. Následující sjezdík úžasným prachem v severním svahu nám ale vrací optimismus v žilách na nejvyšší možný stupeň. Zbývá už to jen domrskat zpátky dolů k autu a užít si poslední oblouky a paprsky sluníčka. Navzdory původním obavám z nedostatku sněhu pro oblouky v nižších výškách si užíváme parádní, skoro kilometrový, sjezd až k silnici.

Takhle jsme to počmárali ve sjezdu ze sedla Winterlücke

Na druhý den se přesouváme ob údolí jižněji a parkujeme na parkovišti u hotelu Walserhuus na konci doliny Sertigtal. Přestože jsme výškově o několik set metrů níž, tak je tu už u auta výrazně více sněhu. Vyrážíme na okružní túru s výstupem na, z parkálu viditelný, vrchol Piz Ducan 3 062 m. Parádní volba! Opět na túře nepotkáváme nikoho a je neuvěřitelné bezvětří. Užíváme si parádní exponovaný dolez na vrchol s výhledem až na Berninu a dobrodružné hledání sjezdového žlábku dolu.

Piz Ducan 3 063 m - podle stop na vršku jsme těsně přišli o
Piz Ducan 3 063 m - podle stop na vršku jsme těsně přišli o "hore zdar"

První testnutí sezóny

V neděli už jsme trochu uchození a tak volíme ledy opět v Sertigtálu. Docela pěkná zmrzlinová arénka. V optimální kondici tu je 5–6 linek dlouhých cca 100–150 metrů o obtížnosti WI3-WI5. Ledu je na začátek sezóny relativně dost, včera odpoledne ale přišlo oteplení, tak je led trochu měkčí, pro úvod do sezóny ale ideální.

Nebudu vám lhát, že jsem byl z tohohle výjezdu dopředu celkem nervózní. Je až s podivem, jak rychle člověk vypadne z něčeho, co bere jako samozřejmost. Díky “druhé vlně” jsem byl v Alpách naposled v září. V Alpách se ale nic nezměnilo a je to tam stále stejně boží!

První zmrzlina sezóny je vždycky trochu nejistá, ale chutná skvěle!

Hodí se vědět:

Lokalita:

Stát, oblast/pohoří: Davos – Graubünden, Švýcarsko

Mapy a průvodce:

Roční období:

Prosinec - duben

Sněhu v dolině moc není. O to víc se těšíme výš

Časová náročnost:

Prodloužený víkend

Kde složit hlavu:

My jsme spali v dodávce a nikdy nebyl problém zdarma v údolí na noc zaparkovat. Na Bookingu se dá ubytování sehnat za cca 30-50 CHF.

Voda, jídlo:

Kdo šetří, přiveze si do Švýcarska radši vlastní zásoby.

Hledání správného žlábku z Ducanu. Za chvilku jsem to musel otočit a vydupat 100 m zpátky

Doprava:

Praha – Davos 680 km
Dálniční známka: Rakouská i Švýcarská (lze objet, + dvě hodiny navíc)

Náročnost:

Lze vybrat jak nenáročné túry pro začátečníky i s využitím lanovek, tak techničtější výstupy i sjezdy.

Vybavení:

Kompletní skialpová a lavinová výbava, případně i turistické mačky a cepín

Kam dál:

Oblíbený je třeba nedaleký Piz Buin 3.312 m nebo rovnou celý skialp přechod Silveretty

Počasí bylo čtvrtý adventní víkend v Alpách luxusní

Další tipy:

Text a foto: Lukáš Klingora

Lukáš KlingoraLUKÁŠ KLINGORA

Horský průvodce a instruktor lezení. Baví mě všechny druhy horolezectví, skialpinismu a pohybu v horách. Od lezení sportovek, tradičního lezení na písku a zimního lezení ve Skotsku přes ledolezení a výstupy v Alpách až po skialpové túry v Krkonoších a Beskydech, ferratové přechody v Dolomitech nebo trekování v Himalájích. Rád jezdím také i na horském kole.

lukymountain.cz
IG: @lukymountain.cz

Další outdoorové čtení

Tráva a Miri si svého oblíbeného Nepálu dlouho neužili. Jak se tam vyvíjela pandemická situace? Zeptali jsme se na pár otázek...
Jihočeská zajištěná cesta na levém břehu Vltavy nabízí krásný půldenní výlet..

Ferratou nad Vltavou

23. 04. 2021
5 min čtení
Příběhy
Jak to vypadá, když si ke čtyřicátninám nadělíte šestidenní sólo traverz hřebene Fitz Roy...