Naše webové stránky používají cookies. Pomáhají ke správné funkci stránek a lepšímu uživatelskému zážitku. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Nový Zéland s Benem - 1. díl

55letý veterán na 3měsíční misi

Je tomu přesně rok, co jsme se s Kristinou vydali na Nový Zéland. Cestovali jsme přes celý svět, abychom prozkoumali Jižní Alpy a abychom si to ještě zpestřili, vybrali jsme si za svůj domov na následující tři měsíce Land Rover z roku 1961.

Máme velmi rádi přírodu a hory především. Oba jsme se chtěli také znovu podívat na Nový Zéland a zažít ho trochu jinak. Proto jsem přišel se skvělým nápadem, že se zaměříme na nejvyšší vrcholy Jižních Alp, které jsou proslavené mnohými tragédiemi a kromě toho, že si koupíme starý Land Rover, který se bude pořád porouchávat. Takové nabídce se nedalo odolat!

Sbalili jsme 90 kg zavazadel a vyrazili vstříc Zemi dlouhého bílého oblaku. Když jsme přistáli na Jižním ostrově, vůbec jsme nevěděli, jak to dopadne s autem, ani jestli se vůbec na nějaké kopce dostaneme. Byli jsme ale odhodláni pořádně si následující čtvrtrok užít!

Shrnutí celé výpravy v jedné fotografii. Těžko lze tři skvělé měsíce vtěsnat do jednoho snímku, ale symbolika je jasná. Starý Land Rover Series IIA z roku 1961, nádherná příroda letního Zélandu a vrcholy Jižních Alp se zářivými, ale zrádnými ledovci.

Díky obrovské porci štěstí jsme sehnali 55 let starý model, který byl v solidním stavu. Vzhledem k naší absenci znalosti oprav aut ani jiná varianta nepřicházela v úvahu. Ze začátku jsme byli rádi, že jsme ho dokázali vůbec rozjet.

Vojenský model, který kdysi sloužil jako spojařské vozidlo, jsme si během jednoho dne s pomocí kamarádů přestavěli na obytný speciál. Lavice šly ven a jejich místo zaujala postel s úložným prostorem. Do auta sice trochu teklo, ale nebuďme malicherní – vždyť to bylo na straně, kde spala Kristina.

Jen pro představu - náš Land Rover byl vyrobený v době, kdy byli Hanzelka se Zikmundem na své druhé výpravě. První kilometry jízdy byly rozpačité. Auto jelo pomalu, do kopců ještě pomaleji a o brzdách raději ani psát nebudu. Jakoby ani nebyly. Také se nedaly zamknout dveře – v dřívějších dobách byli lidé zřejmě ještě poctiví.

K autu jsme si po necelém měsíci vybudovali velmi silnou citovou vazbu. Dokázali jsme mu tolerovat všechny nedostatky a vrtochy stáří a dostal jméno Ben.

K horám jsme přistupovali s respektem a začali jsme od těch nižších a snazších. I vrcholy, které mají sotva 2500 metrů dají na Zélandu díky oceánskému klimatu zabrat.

Mt. Brewster je jeden z lépe přístupných a častěji navštěvovaných vrcholů. Okna dobrého počasí jsou typicky třídenní a jsou proložena přívalovými dešti. Využíváme příhodné předpovědi a ještě za tmy vyrážíme z horské chaty.

Nejen na tomto vrcholu jsme sami. Davy na vrcholech Jižních Alp opravdu nenajdete. Hledáme cestu a opatrně postupujeme exponovaným hřebenem.
Už na prvním "lehkém" kopci zjišťujeme, že lezení tu bude dost odlišné od toho, co známe z Evropy. Ještě nikdy jsme toho tolik nenalezli po předních hrotech maček. Od té chvíle už na všechny vrcholy jdeme poctivě s dvěma lezeckými cepíny. Nicméně výstup na Mt. Brewster se vydařil na výbornou a my sbíráme motivaci na další vrcholy.

Díky našemu off-road campervanu jsme se mohli uložit ke spánku prakticky kdekoliv, a to i na velmi obtížně dostupných místech. Když už jsme byli unaveni z rozkodrcané jízdy, když se nám líbila krajina, nebo když se nám, nedej bože, porouchalo auto, zkrátka jsme jen přelezli do postele a veškeré problémy zkušeně odložili na další den.

V druhé polovině listopadu jsme vyrazili na další krásnou jednodenní túru. Vylezli jsme sněhovým kuloárem na hřeben Remarkables u známého města Queenstown a celý ho pak v mixovém terénu traverzovali s výhledem na rozlehlé jezero Wakatipu.

I když to tak nevypadá, pomalu přichází léto. Sníh zvolna mizí a my se těšíme na další dobrodružství. Každodenní studium předpovědi počasí je alfou a omegou našeho plánování a tak mnohdy nevíme, kde budeme následující den. Jistě to ale bude stát za to!

Přečtěte také - Nový Zéland - 2. díl, Nový Zéland - 3. díl., Nový Zéland - 4. díl, Nový Zéland - 5. díl, Nový Zéland - 6. díl, Nový Zéland - 7. díl

Text a foto: Jakub Cejpek, člen Rock Point Týmu

Další outdoorové čtení

Dva lezečtí bardi – Karel Vitoušek a Boris Hlaváček iniciovali vytvoření pamětní desky. Téma nás velmi zajímá a zeptali jsme se jich na pár otázek...
Ranní výstup hřebenem Stüdlgrat. Nad hlavou tisíce hvězd, společníka mi dělá nádherné ticho...
Na kole na Sněžku? To je výzva. A my ji dali. Jakou jsme vybrali trasu a že to za to stojí jsme sepsali...