Naše webové stránky používají cookies. Pomáhají ke správné funkci stránek a lepšímu uživatelskému zážitku. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Velikonoční putování za pokladem

Putování za velikonočním zajíčkem – malá cesta za pokladem
Pokud vám situace neumožní vyrazit na klasickou stopovačku či výlet s hledáním pokladu, nezoufejte – napínavé hledání pokladu můžete prožít i u vás doma, v bytě nebo na zahradě.
1. V předstihu si nejdříve nachystejte poklad. My v Sokole jsme v tuto dobu již měli napečenou pořádnou hromadu voňavých perníčků. Zde je letošní čerstvá inspirace i s receptem, pokud byste chtěli vyzkoušet. Ze surovin (650 g hladké mouky, 250 g moučkového cukru, 2 lžiček jedlé sody, 2 lžiček perníkového koření, 4 žloutků, 8 lžic studeného mléka, 50 g rozpuštěného másla 150 g medu) vypracujte těsto a dejte ho minimálně na 2 hodiny odležet do chladu. Vykrojené perníčky před pečením potřete vodou, hned po upečení ještě horké pak rozšlehaným vejcem.
2. Naplánujte si trasu a místo, kde schováte poklad. Vytvořte jednoduchý plánek bytu nebo zahrady a vyznačte v něm všechna stanoviště, kde bude třeba plnit nějaký úkol. Děti se tak současně i zdokonalí v prostorové orientaci. Pokud se vám nechce do malování, natáhněte dlouhý provázek plánovanou trasou. Pro starší děti můžete vytvořit i rozcestí, kde se budou rozcházet dvě různé barvy provázků a jen správná odpověď na vámi zadanou kvízovou otázku je pošle tou správnou cestou dál.
3. Připravte dětem kartičku, kam si budou moci postupně zaznamenat splnění všech úkolů – např. vybarvením příslušné části obrázku nebo otištěním razítka do políčka s číslem úkolu. Děti to budou už v průběhu hry vnímat jako odměnu za své úspěchy. Jsou-li hledači pokladu hodně malí, použijte místo číslic formát čísla jako na hrací kostce.
Příklady záznamových kartiček:
Razítka za splněné úkoly:
4. Vymyslete tolik úkolů, kolik plánujete stanovišť, anebo naplánujte tolik stanovišť, kolik máte úkolů v rukávu , samozřejmě úměrně věku a schopnostem dítěte. Sepište je a s potřebnými pomůckami je připravte na jednotlivá stanoviště. Pár tipů na úkoly přikládám, určitě ale vymyslíte řadu dalších. Úkoly by měly být pestré a střídat sportovní se znalostními, ale i s činnostmi, při kterých je třeba zapojit jemnou motoriku.
Úkoly sportovní:
• Předveďte chůzi nebo skoky podle vylosovaných zvířat (žába = dřep s výskokem; zajíc = přískoky na čtyřech, vzpor o ruce a přískok; medvěd = široká chůze, kolena pokrčená a vytočená do stran; pes = chůze po čtyřech; rak … a řada dalších.
• Hod měkkými míčky na cíl, popř. koulemi ze zmuchlaného papíru. Cílem se může stát krabice, kýbl, kuželky nebo nějaká plyšová šelma.
• Skok z místa – úkolem je skočit z místa označeného startovací čárou co nejdále. Máte-li dostatečný prostor, určitě zařaďte úkol „přeskoč sám sebe“: vyzvěte dítě, ať si lehne na zem, označte třeba dvěma provázky místo, kam zasahují paty a kam hlava (dítě uvidí svoji výšku převedenou na délku) a nechte ho pokusit se přeskočit svoji výšku.
Úkoly znalostní:
• Poznávání vyobrazených zvířat a správné pojmenování jejich mláďat (možné využít kartičky Pexetria – viz příloha); pokud použijete hru v její originální podobě, můžete nechat děti, aby nejdříve vytvořily z rozsypaných kartiček logicky správné trojice.
• Vyjmenovat určitý počet zástupců konkrétní skupiny rostlin – listnaté stromy / jehličnaté stromy / zelenina / ovoce / jakékoli rostliny začínající na písmeno B…
• Hra na zapamatování – dětem předložíte kartu s několika různými obrázky, necháte jim 10 vteřin na zapamatování, pak kartu otočíte a necháte je hádat, zda si jich co nejvíce zapamatovaly (příklad takové karty najdete v příloze).
Úkoly na procvičení jemné motoriky:
• Hladová slepička – nasypte na hromádku PET víčka a dejte dětem za úkol pouze pomocí kolíčku na prádlo sezobat co nejvíce víček (můžete úkol upřesnit pouze na určitou barvu PET víček nebo určitý počet).
• Tajemná krabice – hádání předmětů denní potřeby pouze pomocí hmatu. Dětem zavažte oči šátkem a do krabice vložte co nejrůznější, a přesto dobře známe předměty (kartáček na zuby, PET víčko, kolík, oříšek, lžičku, zmuchlaný papír, hračku, kostku Lega, ponožku, klíč atd.)
• Společně si zazpívejte a při tom se do rytmu doprovoďte na vlastní hudební nástroje – vařečky, rýže zavřená v malé krabičce, aj.
• Foukání brčkem do sklenice vody – ne na sílu, ale na vytrvalost (umění hospodaření s dechem)
• Zapojte různé stavebnice, skládačky, třídění barevných předmětů – využijte vše, co máte zrovna doma po ruce a co víte, že bude děti bavit.
5. Stanoviště označte, pokud možno, jednotně a viditelně (např. plastové nebo papírové kelímky s čísly otočené dnem vzhůru nebo barevné kytičky z papíru symbolizující jaro s úkolem na spodní straně). Poslední stanoviště by kromě samotného úkolu mělo obsahovat také instrukce, kde hledat poklad. Předpokládá se, že úkoly budete dětem v předškolním věku předčítat vy, hledat a plnit by je už ale měly samostatně.
Příloha 1 – poznávání zvířat/ mláďata:
Příloha 2 – hra na zapamatování

 

Mirka Štíchová

Další outdoorové čtení

Novinky letošního podzimu jsou tady. Co nabízí nová sezóna...
Blíží se Světový den turistiky. Jste připraveni na to, oslalivit jej někde venku v přírodě? Zrevidujte vybavení a chybějící kousky si u nás zakoupíte s 20% slevou.
Otevírací doba kamenných prodejen na státní svátek v pondělí 28. 9. 2020...