Naše webové stránky používají cookies. Pomáhají ke správné funkci stránek a lepšímu uživatelskému zážitku. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Rozumím

Příběh batohů z Kalifornie

Píše se rok 2017 a americká značka Osprey s orlovcem říčním ve znaku je světovým lídrem mezi výrobci batohů. Zda snil o takovém stavu její zakladatel Mark Pfotenhauer už v roce 1974, není známo. Ví se ovšem, že v tom roce rozjel v kalifornském Santa Cruz výrobu batohů.

Nejprve batohy na míru

Firma Osprey byla tehdy pochopitelně úplně odlišná, než dnes. Mark začínal jako selfmademan. Prostě typická „garážovka“, v dnešním newspeaku startup. Mark byl vášnivým trekařem, batohy sám šil a neustále vymýšlel nějaké zlepšováky. Svůj byznys založil na osobním přístupu, batohy vyráběl každému zákazníkovi na míru.

Sériová výroba v Coloradu

Po dvanácti letech se rozhodl pro změnu. Batohy Osprey se začaly šít sériově. V továrně v Coloradu, kde se předtím vyráběly skafandry pro NASA. Další zásadní rozhodnutí přišlo v roce 2002. Výrobní kapacity v Americe nestíhaly uspokojovat poptávku a mzdové náklady byly vysoké. Proto, stejně jako řada jiných značek, zamířil Osprey do Asie.

Přesun firmy do Vietnamu

Ve Vietnamu se totiž vyrábí většina materiálů potřebných pro zhotovování báglů. To byl třetí zásadní důvod pro stěhování. Mark Pfotenhauer se ovšem přemístil do Vietnamu také. A hned s celou rodinou. Zpátky do Ameriky už se nevrátil a v jihovýchodní Asii žije dodnes.

Centrála současného Osprey čítá 45 lidí a tým je národnostně pestrý. Vývoj tak probíhá kontinuálně, pod jednou střechou a tak je snadné pohlídat si kvalitu od prototypu až po koncový produkt. Výroba batohů vyžaduje ruční práci, Osprey platí svým lidem dvojnásobek minimální mzdy. Není divu, že si značka může dovolit poskytnutí doživotní záruky – All Mighty Guarantee.

Ekologický přístup

Osprey se snaží o ekologické pojetí výroby. Není divu, že patří k významným členům organizace EOCA, zasazující se o projekty, chránící přírodu. Osprey financuje fond, s jehož pomocí se snaží zamezit lovu hadů v Gruzii. Firma používá recyklovaný papír, čehož si můžete všimnout na visačkách.

Batohů značky Osprey se vyrobí meziročně o 25 % více. Tento nárůst je plynulý už po několik let a vynesl firmu na pozici světového lídra v oboru. Kolekce se postupně obměňuje, osvědčené modely zůstávají, úpravy batohů spočívají v drobných vylepšeních.

Osprey není unisex

O promyšlených detailech batohů Osprey někdy příště, je jich alespoň na dva články. Dnes uzavřu vyprávění sdělením, že dámské batohy se přizpůsobují tělesné konstituci uživatelek hned ve čtyřech ohledech – kratší délce zad, užší rozteči ramenních popruhů s jiným tvarováním a nakonec i tvarováním bederního popruhu.

Ať se vám Osprey lehce nosí, holky a kluci s dobrodružným srdcem!

Celá nabídka batohů Osprey

Text: Michal Bulička
Foto: Osprey

 


Orlovec říční - (znak značky Osprey)

 

Další outdoorové čtení

Už znáte Kamu? Českou firmu, která plete z merino vlny svetry i  čepice, a to výhradně z materiálů s certifikátem Bluesign®?
Radek Jaroš měl před sebou již jen jednu „osmu“ do „Koruny Himaláje“. Nyní na nás čekala technicky (v normálce) nejobtížnější K2 (8611 m).
Díl 1. – 55letý veterán na 3měsíční misi...
0,-